В обмеженому просторі.

Мета: вчити дітей «читати» план евакуації і користуватися ним; приймати рішення щодо власного захисту в автономній ситуації, використовувати підсобні засоби для надання сигналу про місце перебування; обирати одяг відповідно до погодних та інших умов.

 Розвиток цивілізації з одного боку спрощує наше життя, робить його більш цікавим і різнобарвним. Однак цивілізація принесла багато техногенних небезпек, посилила природні,  про які треба знати і вміти у них поводитися.

        Екстремальною називається ситуація, яка містить в собі пряму загрозу життю, здоров’ю,  добробуту   конкретної людини. 

Надзвичайною вважається  ситуація, яка стосується багатьох людей і несе значні матеріальні збитки і людські жертви.

Як правило, раптовість та непередбачуваність екстремальних і надзвичайних ситуацій викликають стресовий стан у людини, тим паче дитини, негативно впливають на їх психічне здоров’я. Такі ситуації можуть виникнути в умовах   природного, техногенного і соціального середовища.

 Поведінка в місцях масового скупчення людей

Якщо людина опинилася в  залі, де проводяться концерти, демонструються кіно та відеофільми, проводяться дискотеки, свята то потрібно притримуватися   деяких правил.

  1. потрібно уважно придивитися до всіх входів і виходів, вікон, дробин, оцінити відстані до них та можливі шляхи руху;
  2. не треба знаходитися у найбільш масовому скупченні людей. Саме в таких місцях “працюють”  крадії, можливе травмування та більш серйозні небезпеки.
  3. Треба уникати вузьких проходів. Під час неорганізованого руху людей (паніки) саме у вузьких проходах, перед неповністю відкритими  дверима, особливо за відсутності світла) виникають найнебезпечніші ситуації.

Натовп.

Якщо ви потрапили у натовп, наприклад, виходячи з кінотеатру, притримуйтеся загальної швидкості руху потоку людей, тримайте руки зігнутими у ліктях, якби  прикутими до тулуба.

Якщо поряд з вами якась людина дуже наполегливо намагається протиснутися вперед, пропустіть її. Такі люди представляють небезпеку для оточуючих, тому що можуть спровокувати падіння.

Якщо ви впали, то швидко підготуйтеся для вставання, згрупуйтеся. Вставати потрібно різко, як розжата пружина -у натовпі часу на роздуми не залишається. Можна спробувати ухопися за кого-небудь, хто рухається попереду вас по ходу натовпу, щоб  отримати хоча — яку допомогу. Якщо встати на ноги не вдається, можна спробувати рухатися у бік натовпу, там щільність людського руху може бути меншою. Якщо ви не можете встати, захищайте голову руками, а живіт — ногами, підтягнувши коліна до нього. Не думайте про свій одяг, речі, залишайте їх, якщо вони заважають рухатися — батьки вас не будуть за це сварити.

Збираючись на масові заходи, прослідкуйте за своїм одягом. З шиї потрібно убрати довгі шарфи, хустки, тому що вони можуть   затягнутися на неї, якщо їх захопить натовп або ви зачепитесь за що-небудь. Намагайтеся ухилятися від гострих виступів, скляних поверхонь, огорож, до яких вас можуть притиснути.

Під час паніки  необхідно керувати своїми почуттями. Причини паніки можуть бути несуттєвими, навіть такими, що не загрожують здоров’ю чи життю.  Натовп же завжди несе у собі небезпеки.

 У ліфті

Ліфт — невід’ємна частина життя міського жителя. Система сучасного захисту людини в ліфті достатньо надійна.   Однак все ж виникає багато непередбачених ситуацій.

Наприклад,  відрив тросу. Ліфти мають систему клинового гальмування. Завдяки цієї системі ліфт автоматично гальмується, але в результаті аварійної зупинки все ж відбувається різкий удар, що може привести до травмування.

Друга ситуація — пустощі у ліфті.  Не можна кататися на дахах ліфтів. Треба звернути увагу на  небезпеки, що підстерігають.  Тринадцятирічний хлопець вирішив показати своїм товаришам трюк — стрибок з даху пасажирського ліфта на дах вантажного. Він не долітев до вантажного ліфту і застряв між ними. В цей час один ліфт почав рухатися…

Третя ситуація – штучна або випадкова зупинка ліфту. Діти починають або щось підпалювати,  або нюхати  токсичних речовин. У ліфті дуже мало простору – можна дуже швидко задихнутися. Крім того, токсичні речовини зазвичай вогнєнебезпечні — може виникнути пожежа. Пожежа в ліфті — страшна річ. Ліфтова шахта нагадує собою витяжну трубу. Тому пожежа в ліфті розвивається дуже швидко.

Якщо ліфт раптово зупинився, не нервуй. Знайти змогу повідомити по те, що ти у ліфті: у кабіні   є кнопка -”ВИКЛИК”, натисни на неї; голосно покличь на допомогу, попроси повідомити своїх батьків. Не намагайся самостійно виходити з ліфту, це вкрай небезпечно.

    Евакуація.

Школа – місце скупчення людей, більша кількість з них – діти. Під час надзвичайної ситуації ( пожежа, аварія на близько розташованому хімічному підприємстві, автомобільній трасі тощо) треба швидко евакуювати учнів. Учні 5-х класів ще малі, щоб приймати самостійні рішення або допомагати іншим. Тому їх потрібно вчити чітко виконувати розпорядження вчителів.

Однак вони і не такі маленькі, щоб не розуміти, що вони мають робити. Тому буде краще, якщо вони заздалегідь навчаться брати участь в евакуації, розуміючи, як це краще зробити. Коли людина хоч один раз це робила свідомо, їй простіше і спокійніше буде це робити вдруге і втретє.

Учні мають рухатися швидко, але не бігти, щоб не створити ситуації натовпу. Рухатися також потрібно мовчки, щоб слухати розпорядження вчителів.

 Практична робота

 Завдання 1.Евакуація

З планом евакуації має бути ознайомлений кожен вчитель. Рух учнів залежить від того, в якому кабінеті у час евакуації вони знаходяться.

Роздайте учням план евакуації школи. Проаналізуйте  його. Для учнів 5-го класу це складне завдання. Запитайте, якщо вони знаходяться у кабінеті  біології, наприклад, на другому поверсі, то який шлях для них вказано? Якщо вони знаходяться у спортивному залі, тоді яким шляхом вони мають покинути школу?

Якщо є можливості, спробуйте пройти ці шляхи з дітьми. Нагадайте їм умови руху: швидко і тихо!

Можна зробити це декілька разів, рахуючи час.

 Завдання 2.У натовпі.

Одягніть дівчинку або хлопчика таким чином, щоб на ньому були речі, які будуть заважати рухатися у натовпі. Дайте декілька хвилин учням, щоб вони подумали, чи доцільно  так одягатися, якщо збираєшся у кінотеатр? Хай вони пояснять свою точку зору.

 Завдання 3. У ліфті.

Це завдання переважно стосується учнів міських шкіл. Вчитель має  навести декілька прикладів, що надають засоби масової інформації, про неправильну поведінку у ліфті, що призвело до загибелі або травмування школярів.

Закріплення та перевірка знань учнів

  1. Згадай, скільки у твоїй школі запасних виходів?
  2. Якщо ти почув інформацію про евакуацію, як будеш діяти?
  3. Як що ти ходиш у кінотеатр, якими шляхами ти можеш залишити кінозал?
  4. Якщо в одному з проходів у кінозалі утворився натовп, як ти будеш діяти? мовчки лежати

 

Оставить комментарий