Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Тема. Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети
Мета:

  • навчальна: продовжити знайомити учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння  аналізувати вчинки інших та власні;
  • розвивальна: розвивати вміння робити висновки;
  • виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

                                                                       Перебіг  уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д/з.

Заповнити таблицю

Фантастичне Реальне
   

або дати письмові відповіді на запитання підручника (С.141) №7, 8, 9, 10*.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сьогодні до нас на урок завітав той, хто знає про країну Недоладію все, адже саме він її створив. Здогадалися хто це? Так, це Недочеревик. Незабаром він всіх нас перенесе до своєї казкової країни, але щоб туди потрапити, ми повинні виконати його завдання.

Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
«…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
«… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)

Виконання тестових завдань

1.Носієм добра в казці виступає А. Недороль;  Б. Недоладько;  В. Недочеревик.

2.Носієм зла виступає у творі А. Недорадник;  Б. Недождень;  В. Недоборода.

3.У словах «… в руках у гвардійців була дивна залізяка, загострена з одного кінця» йдеться про А. спис;  Б. виделку;  В. годинникову стрілку.

4.Будинок Недочеревика був  А. наче ножем перерізаний навпіл;  Б. навколо нього височіли купи недороблених речей;  В. увесь перекошений і кривулястий.

5.Недорадник ходив у лицарському шоломі, бо  А. мав дуже негарне обличчя;  Б. так вимагав етикет Недоладії;  В. у нього не було голови.

  1. Аля потрапила до будинку Недочеревика, бо А. він сам впустив дівчинку;

Б. намалював пальцем двері;  В. залізла у вікно.

7.Алі вдалося повернутися додому, бо вона  А. допомогла багатьом недоладцям;  Б. знищила злого Недорадника;  В. забрала з собою мешканців країни.

8.Одразу після повернення дівчинка А. довишивала рушничка;  Б. домалювала Недораднику голову;  В. розповіла про свою пригоду друзям.

Самомоперевірка
ІV. Оголошення теми, визначення учнями мети уроку.
Ось ми й пройшли перші випробування нашого чарівника Недочеревика, отож запишімо тему сьогоднішнього уроку.
V.  Мотивація навчальної діяльності 
Якомога краще виконуйте те, що маєте робити.
Сьогодні роби все так, щоби завтра не мав ти червоніти зі стида.
Боско
Поясніть епіграф. Чи доречно підібраний він до нашої повісті-казки?
                                                  (учні пояснюють епіграф)
— Молодці! Ось і відкрилися перед нами двері країни Недоладії, але щоб туди потрапити всім, треба проказати із Недочеревиком чарівні слова:
Недо-роби!
Недо-пиши!
Недо-почни!
Недо-лиши!
І недо-їж!
І недо-пий!
І в Недоладію
Мерщій!

VІ.  Опрацювання навчального матеріалу
1. Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.

  • Хто така Аля?
  • Як ми вперше з нею знайомимося?
  • Про яку рису Алі читач дізнається з перших сторінок повісті?
  • Знайдіть і зачитайте портрет Алі.
  • Яка ж це країна – Недоладія? Опишіть її.
  • Опишіть місто Недоград.
  • Хто є мешканцями країни Недоладії?

Отже, які проблеми порушуються в повісті-казці?

2. Складання асоціативного куща «Морально-етичні проблеми в повісті-казці» (учні називають, записують біля дошки по черзі та коментують проблеми)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 3. Характеристика персонажів твору
    1. Характеристика образу Алі
Аля до того, як потрапила в країну Недоладію Аля після повернення додому з країни Недоладії
груба ввічлива
ніколи не закінчує розпочату справу до кінця товариська
запальна по відношенню до рідних не залишає справи на потім
нечепура врівноважена
  здатна на співчуття
  турботлива

3.2. Характеристика образу Недоладька

(Учні самостійно підбирають цитатний матеріал за планом характеристики на слайді) (Слайд №10)

-Характер;
— опис зовнішності;

— ставлення до Алі;

— яким стає в кінці твору;

— ставлення до Недоладії.
3.3. Характеристика образів Недороля Х та Першого Недорадника

 Недороль Х
— Боїться І Недорадника;
— неохайний;
— любить їсти ліщинові горішки;
— уміє грати на музичних інструментах;
— щиросердний;
— самотній;
— веде себе зовсім не як король;
— влаштувався працювати нічним сторожем.
                     Перший Недорадник
— злий, хижий;
— жорстокий;
— хитрий;
— носить шолом, так як не має голови;
— мріє стати королем країни Недоладії,
— коли Аля його домальовує – зникає з Недоладії і зараз висить домальований у неї над столом.
VІІ.  Закріплення знань, умінь і навичок
1. Самостійна  робота над заповненням таблиці «Герої з добрими та злими рисами характеру»
Герої з добрими рисами характеру                  Герої з
і злими рисами характеру
— Недоладько                                                           — Перший Недорадник
— Аля
— Недоладці
— Недочеревик
— Недороль Х
— Недопопелюшка

Взаємоперевірка
VІІІПідсумок уроку.

Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.

–  Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

– Чи було цікаво читати повість і чому?

– У який момент за долю героїні ви переживали особливо?

– Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?

–  Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?

Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. Але не варто забувати про прохання Алі. Як же повернутися дівчинці додому?» (відповіді учнів)

ІХ. Рефлексія

«Незакінчене речення».

–  На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

–  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось… .

– На уроці мені було… .

– Удома  я розповім батькам (сестрі, брату) про… .

Х. Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
ХІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи, дати письмові відповіді на запитання підручника (С.141) №2 (унизу), 11, 12

або написати листа одному з героїв казкової повісті Г.Малик з порадами, як стати кращим.

 

Оставить комментарий