урок. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»

МЕТА:              розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності,  уміння   аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;

використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного  застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії  у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.

Учитель.   

Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над повістю  Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти  і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися,  привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.

  1. Літературний диктант « Так чи ні».

Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі вподобав собі з’являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  5. Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з’їдуться в дев’яту п’ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10. Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11. Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12. Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).

 

Наталка                                                                            Антип

сміливість   хитрість
довірливість підступність
уміння дружити самовпевненість
патріотизм безжальність
розвинута фантазія відсутність патріотизму
любов до пригод нахабство
наполегливість насмішкуватість

 

ІІІ група – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:

  • Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
  • Які риси хотіли б виховати в собі?
  • А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

Учитель

Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.

  1. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
  • Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.

( орієнтовна схема)

Шабля: козаки, музей, мужність, битва, реліквія, кров, скарб.

Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
  • Хто у повісті є патріотами? Чому?
  1. «Незакінчене речення».

Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто…»

  • А хто протистоїть патріотам? Чому?
  • Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що…»?
  • Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, — в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів — козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
  • Відеофільм « Єдина країна»
  • VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи                   ( 2 хв.)
  • І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
  • ІІ група: підготувати рекламу книги ;
  •  ІІІ група: написати відгук на прочитану книгу

 

Оставить комментарий

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта».
Рубрики
2020-2021 н.р. «Я- класний керівник». Без рубрики Говоримо українською... Готуємось до ЗНО Граматичні казки Дистанційне навчання Електронні книги для вчителів Карантин Корисні відео. Краєзнавство Сумщини Література 5 клас Література 6 клас Література 7 клас Література 8 клас Література 9 клас Література 10 клас Література 11 клас Літературний гурток МО КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ Методична скринька Моє натхнення. Мої анімовані презентації (Відеоскрайбінг) Міжнародний конкурс імені П. Яцика НУШ На допомогу вчителю. Народознавство Олімпіада з української мови та літератури 7 клас Олімпіада з української мови та літератури 8 клас Поради батькам. Презентації до уроків. Підсумкові контрольні роботи 5 клас Різне Скарби фразеології Скарбничка народної мудрості. Творчі завдання Українська література Українська мова Українська мова 5 клас Українська мова 6 клас Українська мова 7 клас Українська мова 8 клас Українська мова 9 клас Українська мова 10 клас Українська мова 11 клас