урок. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»

МЕТА:              розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності,  уміння   аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;

використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного  застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії  у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.

Учитель.   

Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над повістю  Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти  і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися,  привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.

  1. Літературний диктант « Так чи ні».

Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. У Богдановій квартирі вподобав собі з’являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
  2. Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
  3. Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
  4. Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
  5. Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
  6. У Берестечко люди з’їдуться в дев’яту п’ятницю після Великодня (так).
  7. Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
  8. Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
  9. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
  10. Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
  11. Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
  12. Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).

Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).

 

Наталка                                                                            Антип

сміливість   хитрість
довірливість підступність
уміння дружити самовпевненість
патріотизм безжальність
розвинута фантазія відсутність патріотизму
любов до пригод нахабство
наполегливість насмішкуватість

 

ІІІ група – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:

  • Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
  • Які риси хотіли б виховати в собі?
  • А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

Учитель

Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.

  1. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
  • Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.

( орієнтовна схема)

Шабля: козаки, музей, мужність, битва, реліквія, кров, скарб.

Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
  • Хто у повісті є патріотами? Чому?
  1. «Незакінчене речення».

Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто…»

  • А хто протистоїть патріотам? Чому?
  • Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що…»?
  • Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, — в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів — козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
  • Відеофільм « Єдина країна»
  • VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи                   ( 2 хв.)
  • І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
  • ІІ група: підготувати рекламу книги ;
  •  ІІІ група: написати відгук на прочитану книгу

 

Оставить комментарий

Рубрики
2020-2021 н.р. 2021-2022 н.р. «Я- класний керівник». Інклюзивне навчання Без рубрики Говоримо українською... Готуємось до ЗНО Граматичні казки Дистанційне навчання Електронні книги для вчителів Карантин Корисні відео. Краєзнавство Сумщини Література 5 клас Література 6 клас Література 7 клас Література 8 клас Література 9 клас Література 10 клас Література 11 клас Методична скринька Моє натхнення. Мої анімовані презентації (Відеоскрайбінг) Міжнародний конкурс імені П. Яцика НУШ На допомогу вчителю. Народознавство Олімпіада з української мови та літератури 7 клас Олімпіада з української мови та літератури 8 клас Поради батькам. Презентації до уроків. Підсумкові контрольні роботи 5 клас Різне Скарби фразеології Скарбничка народної мудрості. Творчі завдання Українська література Українська мова Українська мова 5 клас Українська мова 6 клас Українська мова 7 клас Українська мова 8 клас Українська мова 9 клас Українська мова 10 клас Українська мова 11 клас