урок. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»
МЕТА: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
Учитель.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
- Літературний диктант « Так чи ні».
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
- У Богдановій квартирі вподобав собі з’являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
- Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
- Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
- Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
- Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
- У Берестечко люди з’їдуться в дев’яту п’ятницю після Великодня (так).
- Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
- Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
- Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
- Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
- Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
- Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).
Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).
Наталка Антип
сміливість | хитрість | |
довірливість | підступність | |
уміння дружити | самовпевненість | |
патріотизм | безжальність | |
розвинута фантазія | відсутність патріотизму | |
любов до пригод | нахабство | |
наполегливість | насмішкуватість |
ІІІ група – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
- Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
- Які риси хотіли б виховати в собі?
- А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
Учитель
Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.
- Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
- Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.
( орієнтовна схема)
Шабля: козаки, музей, мужність, битва, реліквія, кров, скарб.
Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
- Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
- Хто у повісті є патріотами? Чому?
- «Незакінчене речення».
Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто…»
- А хто протистоїть патріотам? Чому?
- Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що…»?
- Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, — в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів — козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
- Відеофільм « Єдина країна»
- VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи ( 2 хв.)
- І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
- ІІ група: підготувати рекламу книги ;
- ІІІ група: написати відгук на прочитану книгу