НУШ Українська мова. 5 клас. ІI семестр. Мій конспект. Матеріали до уроків
ОПИС КНИГИ
Посібник має на меті допомогти вчителям-філологам, які з 2022—2023 навчального року впроваджуватимуть модель НУШ. Орієнтовне календарно-тематичне планування та матеріали до уроків складено, зважаючи на основні наявні модельні навчальні програми «Українська мова. 5—6 класи» для закладів загальної середньої освіти, рекомендовані Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795). Видання містить матеріал для опрацювання, вправи для виконання, зокрема інтерактивні форми і т. ін., із-поміж яких учитель може вибирати те, що відповідає рівню навчальних досягнень певного класу тощо.
Посібник стане в пригоді вчителям, учням, студентам і всім, хто вдосконалює свої знання з української мови.
ЗМІСТ
Передмова . . . . . . . . 5
Умовні позначки . . . . . 5
Орієнтовний розподіл годин . . . . 6
Матеріали до уроків . . . . . . . . . . . . 7
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія . . . . 7
Уживання м’якого знака. Апостроф. Сполучення букв йо, ьо. Подвоєння букв . . . . . . . . . 7
Тема. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я . . 7
Тема. Правила вживання м’якого знака (повторення і поглиблення) . . 11
Тема. Сполучення букв йо, ьо . . . . 14
Тема. Позначення м’якості приголосних (виконання вправ) . . . 16
Тема. Послідовність фонетичного розбору слова . . . . 19
Тема. Правила вживання апострофа (повторення і поглиблення) . . . 22
Тема. Правила вживання апострофа (повторення і поглиблення) . . . . 24
Тема. РМ. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму (за планом) . . . . 27
Тема. Подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних . . . 29
Тема. Подвоєння букв на позначення подовжених приголосних . . . . 32
Тема. Подвоєння букв (виконання тренувальних вправ) . . . . . . 35
Тема. РМ. Написання твору-роздуму на тему, пов’язану із життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом. Редагування твору-роздуму . . . . . 38
Тема. Узагальнення вивченого з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» . . . . . 40
Тема. Діагностична робота «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія» (тест) . . . . . . . . . . 42
Відомості із синтаксису та пунктуації . . . . 44
Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення . . . 44
Тема. Аналіз діагностичної роботи. Навчальний диктант . . . . 44
Тема. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні . . . . 45
Тема. Послідовність синтаксичного розбору словосполучення . . . 49
Тема. Речення, його граматична основа (підмет і присудок) . . . 52
Тема. Граматична основа речення (виконання тренувальних вправ) . . 56
Тема. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення) . . . 58
Тема. Двоскладні та односкладні речення (виконання тренувальних вправ) . . . . . 60
Тема. Види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) . . . 62
Тема. Види речень за емоційним забарвленням: окличні і неокличні (повторення) . . . . 64
Тема. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично) . . . 67
Тема. Додаток як другорядний член речення, способи вираження . . . . 70
Тема. Означення як другорядний член речення, способи вираження . . . 74
Тема. Обставина як другорядний член речення, способи вираження . . . 76
Тема. Другорядні члени речення — додаток, означення, обставина (виконання тренувальних вправ) . . . . . 79
Тема. РМ. Написання твору-роздуму за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому потрібно берегти природу», «Що може зробити мене щасливим», «Чому необхідно знати історію свого народу»). Редагування твору-роздуму . . . . 82
Тема. Аналіз письмового твору-роздуму . . . . . 84
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми (тренувальні вправи) . . . 85
Тема. Діагностична робота «Відомості із синтаксису та пунктуації» (тести) . . . . . 88
Відомості із синтаксису та пунктуації . . . . . 90
Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог . . . . . 90
Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і з найбільш уживаними сполучниками) . . . . 90
Тема. Кома між однорідними членами речення . . . . 93
Тема. РМ. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. Редагування тексту . . . . 96
Тема. РМ. Аналіз письмового переказу . . 99
Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка перед однорідними членами речення після узагальнювального слова . . . 100
Тема. Тире перед узагальнювальним словом . . 104
Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки для виділення звертань (повторення) . . . . 107
Тема. Складання речень за картиною з використанням визначених синтаксичних одиниць . . . 111
Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично). Виділення вставних слів на письмі комами . . . . . 113
Тема. РМ. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів. Редагування тексту . . . 117
Тема. Синтаксичний розбір простого речення . . . . . 120
Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення . . . . . . . 123
Тема. Навчальний диктант . . . 127
Тема. Пряма мова. Розділові знаки для оформлення прямої мови . . . . 129
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі . . . 133
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог». Синтаксичний практикум . . . 137
Тема. РМ. Складання розповіді, що містить пряму мову. «Мудрі батькові поради» («Улюблені пісні моєї мами», «Чого навчив мене мій тренер») . . . 141
Тема. Читання та аудіювання діалогів, а також текстів, які містять визначені синтаксичні одиниці (діалог, монолог, пряму мову) . . . 143
Тема. РМ. Складання тексту вітальної листівки з нагоди Дня матері, Дня Землі тощо
з використанням звертань . . . . 146
Тема. РМ. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. Редагування тексту . . . 149
Тема. РМ. Аналіз письмового переказу . . 152
Тема. Діагностична робота «Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог» (тестування) . . . . . 153
Тема. Діагностичний диктант за ІІ семестр . . . . 155
Тема. Аналіз семестрового диктанту та діагностичної роботи . . . . 157
Повторення та узагальнення вивченого в 5-му класі . . . . 158
Тема. Лексикологія. Тлумачення лексичного значення ужитих у реченнях (текстах) слів, добір синонімів, антонімів . . . . 158
Тема. Будова слова й орфографія. Виділення у слові значущих частин. Розбір слова за будовою . . . 162
Тема. Фонетика й графіка . . . . . 166
Тема. Записування слова фонетичною транскрипцією. Фонетичний розбір слова . . . . . . 168
Тема. Орфоепія та орфографія. Читання речень (текстів) із дотриманням правил вимови слів та інтонування речень . . . . 171
Тема. РМ. Читання вголос текстів художнього стилю . . . 175
Тема. Синтаксис і пунктуація. Написання речень і текстів з поясненням написання слів та вживання розділових знаків . . . . 178
Тема. Повторення й узагальнення. Синтаксис і пунктуація . . . 181
Тема. РМ. Складання текстів указаної тематики та з використанням визначених слів чи видів речень . . 183
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого за рік (урок-квест) . . 186
Використані джерела . . . 188
Відповіді до контрольних робіт посібника . . . . 191