НУШ Українська мова. 5 клас. І семестр.
Українська мова. 5 клас. І семестр. Мій конспект. Матеріали до уроків Куцінко О. Г.
ОПИС КНИГИ
Посібник має на меті допомогти вчителям-філологам, які з 2022—2023 навчального року впроваджуватимуть модель НУШ. Орієнтовне календарно-тематичне планування та матеріали до уроків складено, зважаючи на всі наявні модельні навчальні програми «Українська мова. 5—6 класи» для закладів загальної середньої освіти, рекомендовані Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795). Видання містить матеріал для опрацювання, вправи для виконання, зокрема інтерактивні форми тощо. Посібник стане в пригоді учням, студентам і всім, хто вдосконалює свої знання з української мови.
ЗМІСТ
Передмова . . . . . . 5
Умовні позначки . . . . . . . . 5
Орієнтовний розподіл годин . . . . . . 6
Матеріали до уроків . . . . . . 8
Вступ . . . . . . . . 8
Тема. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України . . . . . 8
Тема. Урок розвитку мовлення (РМ). Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Спілкування та мовлення. Види мовленнєвої діяльності . . . . 11
Тема. РМ. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів . . . . . 13
Тема. РМ. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного та виконання тестових завдань . . . . . 16
Повторення та узагальнення вивченого в початкових класах . . . . 18
Текст. Речення. Слово . . . . . . . 18
Тема. Текст, його основні ознаки. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення, абзац. Зміст, заголовок тексту . . . . . . . 18
Тема. Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення . . . . . . 21
Тема. РМ. Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Простий план. Будова тексту . . . 23
Тема. Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично) . . . 26
Тема. Визначення в слові орфограм. Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з неправильним уживанням слів. Робота зі словниками та довідковими джерелами. Добирання слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту . . 28
Тема. РМ. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища). Особливості будови опису предмета (тварини) . . . . 30
Тема. РМ. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним простим планом. Редагування переказу . . . . . 33
Лексикологія . . . . . . 35
Тема. Загальне поняття про лексику та лексикологію. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова . . . . . . . 35
Тема. Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях. Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення . . . . . 37
Тема. Лексична помилка та її умовне позначення. Тлумачний словник . . . 39
Тема. Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів. Словник синонімів . . . . . . . 43
Тема. Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів . . . . . . . 45
Тема. РМ. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом) . . 48
Тема. Омоніми (повторення і поглиблення). Розрізнення омонімів і багатозначних слів. Словник омонімів . . . . . 50
Тема. Пароніми. Словник паронімів . . . . . 52
Тема. Групи слів за походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова. Написання слів іншомовного походження. Словник іншомовних слів . . . 55
Тема. Активна й пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. Письменницькі новотвори . . . . . 58
Тема. Групи слів за вживанням: загальновживані й обмеженого вживання. Стилістично забарвлені слова. Діалектні, професійні слова й терміни, сленг, просторічні слова. Лексична помилка. Суржик . . . 60
Тема. РМ. Докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини), що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом). Редагування переказу . . . . . . 62
Тема. Діагностична робота. «Лексикологія» (тест) . . . . . . 64
Фразеологія . . . . . . . . 66
Тема. Фразеологізми. Різновиди фразеологічних одиниць (прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми) . . . . . . . 66
Тема. Джерела українських фразеологізмів. Фразеологічний словник . . . . 69
Тема. Фразеологізми у мовленні людини . . . . . . 71
Будова слова. Орфографія . . . . . . 75
Тема. Основа слова й закінчення. Незмінні й змінні слова (повторення і поглиблення) . . . 75
Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті . . . . . 78
Тема. Префікс і суфікс (повторення і поглиблення). Суфікси та префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності . . . . . 80
Тема. Правопис значущих частин слова (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі- . . 82
Тема. Значущі частини слова (узагальнення). Фемінітиви. Найуживаніші суфікси для творення фемінітивів . . . . . . . . 84
Тема. Діагностична робота. «Будова слова. Орфографія» (тест) . . . 87
Тема. РМ. Написання твору-опису тварини (або предмета) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення і виразності (у художньому стилі). Редагування твору-опису . . . . . . . 89
Тема. РМ. Аналіз письмового твору-опису . . . . . 92
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія . . . . . . 93
Звуки мови й звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос .. . . 93
Тема. Звуки мови і звуки мовлення. Їхня відмінність від інших звуків, які створює людина (кашляння, свист), звуків природи, фізичних явищ тощо. Голосні і приголосні звуки. Фонетична транскрипція . . . . . 93
Тема. Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі, шиплячі (повторення). Напівпом’якшені (пом’якшені) приголосні . . . . . . . . 95
Тема. Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г . . . . . 98
Тема. РМ. Особливості будови розповіді та елементарного роздуму . . . . . . 100
Тема. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення) . . . . . 102
Тема. Фонетичний розбір слова . . . . . . . 104
Тема. Склад. Основні правила переносу . . . . . . 106
Тема. Наголос. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням . . . 108
Тема. Орфоепічний словник і словник наголосів. Орфоепічна помилка (практично) . . 111
Тема. Повторення вивченого про звуки і букви . . . . . . . 113
Тема. Діагностична робота. «Звуки мови й звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос. Основні правила переносу» (тест) . . . . 114
Тема. РМ. Написання твору-розповіді на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом). Редагування твору. Аналіз твору-розповіді . . . . . 116
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія . . . . . 119
Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без- . . . . 119
Тема. Вимова голосних звуків. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] в коренях слів (повторення і поглиблення) . . . 119
Тема. Орфографічний словник. Орфограма (практично) . . . . 121
Тема. Орфографічна помилка, її умовне позначення (практично) . . . 124
Тема. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків . . . 126
Тема. Написання слів із сумнівними приголосними . . . . . 129
Тема. Записування слова фонетичною транскрипцією . . . . 130
Тема. Вимова та правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без- . . . . 132
Тема. Спрощення в групах приголосних . . . . . . . 134
Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків (практично): [о] — [а], [е] — [і], [е] — [и]; [о], [е] з [і]; [и] — [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів . . . 137
Тема. Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків (практично): [г], [к], [х] — [ж], [ч], [ш] — [з′], [ц′], [с′]; [д] — [дж]; [зд] — [ждж] . . . 140
Тема. Основні випадки чергування [у] — [в], [і] — [й]; уживання прийменника з і його варіантів із, зі (зо) (правила милозвучності) . . . . . 143
Тема. Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. Особливості складання есе . . . . . 147
Тема. РМ. Написання есе про красу й милозвучність української мови. Редагування есе . . . 150
Тема. Діагностична робота. «Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без-» (тест) . . . . 152
Тема. Діагностичний диктант за І семестр . . . . . 154
Тема. Аналіз семестрового диктанту та діагностичної роботи . . . 155
Тема. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу за І семестр . . . . 157
Додатки . . . . . . . . 159
Література . . . . . . . . 174
Інтернет-Джерела . . . . . . 176
ПЕРЕЙТИ НА САЙТ