Тести «Складне речення».

    1. Вкажіть складнопідрядне речення.
      А В яру шуміли верби густим, затишно-рівним співом, і бадьоро гомоніли на горі дуби.
      Б Як усе-таки добре, що природа відроджується, зацвітає.
      В Нарешті запалили свічку, та вітер одразу її погасив.
    2. Вкажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучне слово.              
      А Люблю похмурі дні, коли сизі хмари лебедів ледь побиваються крізь проміння золоте.
      Б Тиша стояла така, що її можна було націдити в келих.
      В Монголи почали стріляти отруєними стрілами, щоб відігнати тухольців від нової метавки?
    3. Вкажіть складнопідрядне означальне речення.
      А Люблю, коли напне весняний ранок понад тобою світлі небеса.
      Б Ви чули, як плачуть тополі, гілки простягаючи голі?
      В Під голубими свіжими грудочками землі чорніло старе химерне письмо, яким тепер не пишуть до людей.
    4. Вкажіть складнопідрядне з’ясувальне речення.
      А Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить.
      Б Благословенна тиша стояла над волошковим засніженим світом, що на невидимих решетах пересівав сяйво і під темінь.

В Ніколи не знаєш, що подарує берегові розхитаний і розскриплений пароплав.

  1. Укажіть випадки, де правильно визначений тип складнопідрядного речення.
    А Де творчості немає, там і життя нема. – підрядне часу.
    Б Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них
    зробила золотую арфу. – підрядне умови.
    В Коли заходить ніч, тоді дивоцвітом цвіте степ. – підрядне часу.
  2. Виберіть безсполучникове складне речення.
    A) Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало (Т. Шевченко).
    Б) Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити (Ю. Яновський).
    B) Ми не лукавили з тобою, ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою (Т. Шевченко).
    Г) Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами своїх соловейків, голосним куванням сивих зозуль .
  3. Позпачте безсполучникове складне речення, між частинами якого смисловий зв’язок – протиставлення подій і явищ.
    A) Мати вірила: земля усе знає Б) Два голуби гудуть, голубка туркоче (Народна творчість).
    B) Подивилась ясно – заспівали скрипки. Г) Не русалонька блукає – то дівчина ходить .
  4. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
    A) Не візьмешся за роботу, робота сама не зробиться (Народна творчість).
    Б) Мрія ставала дійсністю, дійсність була схожа на мрію (Л. Дмитерко).
    B) Шумить вода, весною повіва, земля квіточки викида (П. Грабовський).
    Г) Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра).
  5. Виберіть складносурядне речення.
    A) На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться (Л. Глібов).
    Б) Дерева в саду хитає вітер, жовтий лист летить до ніг мені (В. Сосюра).
    B) Праця садівника неспокійна, але почесна і самою своєю суттю мирна (О. Гончар).
    Г) Не лише сльози проливала Леся, а й заклик був у віршах до борні (В. Гуртовенко).
  6. Виберіть складносурядне речення, частини якого поєднані за допомогою протиставного сполучника.
    A) Фронт мовчав, чи його чутно не було витряпицею (О. Гончар).
    Б) Лиш небо гуде неокрає, та сім’я журавлина на крилах весну підіймає (А. Малишко).
    B) Між нами ґрат нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить (Леся Українка).
    Г) І марили айстри в саду восени про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна .
  7. Позначте складносурядне речення, у якому НЕ потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено).
    A) Жде спрагла земля плодотворної зливи і вітер над нею гуляє бурхливий (І. Франко).
    Б) Грає сонце в горщиках і весело виблискують гори гончарського добра (М. Хвильовий).
    B) На галявину зрідка навідуються зграї птахів або інколи загляне лисиця (Остап Вишня).
    Г) Улітку в містечку збирали вишні, сливи, яблука і тоді пахло на базарах забутою старовиною (М. Хвильовий).
  8. 12. Виберіть речення, яке відповідає схемі «П!» – а. (окремі розділові знаки пропущено).
    A) Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не чаруй і не ваб даремне (Леся Українка).
    Б) На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш двір (М. Стельмах).
    B) Важливо не те, як малюю я, а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це зрозумів І радий, що зрозумів вчасно (Ю. Мушкетик).
    Г) Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене мати (М. Стельмах).
  9. 13. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
    A) «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська поговірка (Панас Мирний).
    Б) «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів» (М. Коцюбинський).
    B) Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» (Леся Українка)
    Г) «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?» (Р. Іванчук)
  10. 14. Виберіть рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
    А) Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.
    Б) Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
    В) Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.

Г) Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.

До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою (кожне завдання – 1 б)
15. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями
1. Одночасність подій;             2. часова послідовність;
3. протиставлення явищ;           4. причинові;

  1. A) Плакала чорна троянда, біла троянда сміялась (Н. Хоменко).
    Б) Заходило сонце, у вузесеньких хутірських вуличках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря (Г. Тютюнник).
    B) Повіяв вітер по долині – пішла дібровою луна. Г) Вбігаю в ліс – гриби (О. Довженко).
    Д) Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар).
    16. Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видом смислового зв’язку між німи частинами.
    Послідовність; 2. чергування явищ; 3. зіставлення явищ;  4. протиставлення явищ.

А) Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже восени (Леся Українка).
Б) Туман уже піднявся – і небо стало сірим (М. Коцюбинський).
В) То проснеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс (А. Шиян).
Г) Минає день, і світ згасає, і найсвітліший промінь згас (М. Рильський).
Д) Співають, ідучи, дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).

  1. 17. Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено) А: «П» 2. «П? -а. – П!»         3. «П, – а. – П?»         4. «П, – а. – П!»
  2. A) А це що таке притишила Соломія до себе Краще про концерт думай (В. Врублевська).
    Б) Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав
  3. B) Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і ходім (М. Коцюбинський).
    Г) Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Немидора .

Д) Як подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя (Г. Тютюнник).

  1.  Установіть відповідність між схемами і реченнями.
    1. [ ], а [ ] і [ ]. 2. [ ], і[], і[]. 3. А[],а[].            4. [ ]і[ ].

А) Погасли хвилі, гори, хмари, і над землею в’ються чари, і над землею в’ються сни (О. Олесь).
Б) Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку (Л. Костенко).
В) В тихій задумі стояли діброви, а в них весільним одягом пишались черешні і темно рожевіли напухлими устами дикі яблуні (М. Стельмах).
Г) А вечір палить вікна незнайомі, а синя хмара жаром пройнялась (М. Рильський).
Д) Чи то галич налетіла чорна, чи то гору турки обступили (Леся Українка).

  1.  Установіть відповідність між схемами та безсполучниковими складними реченнями (розділові знаки пропущено).
    1. [] – [],[]. 2. [], [], []. 3. []:[].             4. []:[], [], [].
  2. A) Сім’я вечеря біля хати вечірня зіронька встає дочка вечерять подає.
    Б) У всякого своя доля і свій шлях широкий той мурує той руйнує той неситим оком за край світа зазира.
    B) Поглянув я на ягнята не мої ягнята. Г) Умовк Кобзар сумуючи щось руки не грають.
    Д) Зійде сонце утру сльози ніхто не побачить.

 

Оставить комментарий

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта».
Рубрики
2020-2021 н.р. 2021-2022 н.р. «Я- класний керівник». Без рубрики Говоримо українською... Готуємось до ЗНО Граматичні казки Дистанційне навчання Електронні книги для вчителів Карантин Корисні відео. Краєзнавство Сумщини Література 5 клас Література 6 клас Література 7 клас Література 8 клас Література 9 клас Література 10 клас Література 11 клас Літературний гурток Методична скринька Моє натхнення. Мої анімовані презентації (Відеоскрайбінг) Міжнародний конкурс імені П. Яцика НУШ На допомогу вчителю. Народознавство Олімпіада з української мови та літератури 7 клас Олімпіада з української мови та літератури 8 клас Поради батькам. Презентації до уроків. Підсумкові контрольні роботи 5 клас Різне Скарби фразеології Скарбничка народної мудрості. Творчі завдання Українська література Українська мова Українська мова 5 клас Українська мова 6 клас Українська мова 7 клас Українська мова 8 клас Українська мова 9 клас Українська мова 10 клас Українська мова 11 клас