Робота з педагогічно занедбаними дітьми
Причини появи важковиховуваних:
- відсутність наступності в діяльності дитячого садка і батьків, що виховують дитину вдома, і початкової ланки школи;
- відсутність ранньої психолого-педагогічної діагностики відхилень у поведінці;
- несвоєчасне виявлення в дитині як позитивних, так і негативних якостей;
- відсутність захисту і допомоги дитині в процесі її розвитку.
Соціально-психологічні фактори, що впливають на формування особистості важковиховуваного школяра:
- джерела педагогічної занедбаності, що склались в сім’ї;
- ставлення важковиховуваного учня до навчання, індивідуальних занять;
- низька, громадська активність і несприятлива атмосфера в колективі класу, школи, конфлікти з учнями, вчителями;
- вплив негативного мікросередовища;
- брак можливостей виявити свої нахили в якості діяльності, беззмістовне проведення вільного часу.
Поради щодо встановлення довіри між підлітками та класним керівником в кризовий для них стан
- Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте, не показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою.
- Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати, що даний стан тимчасовий і швидка пройде. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.
- Поцікавтесь, що найбільше турбує підлітка.
- Впевнено спілкуйтесь з підлітком. Саме це допоможе йому повірити в свої сили.
- Використовуйте слова-речення, які будуть сприяти встановленню контакту: «розумію», «звичайно», «відчуваю», «хочу допомогти».
Ні в якому разі не застосовуйте фізичне покарання.
- У розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний і унікальний як особистість. Кожна людина, незалежне від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності.
- Недооцінка гірша, ніж переоцінка.. Надихайте підлітка на високу самооцінку Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього.
- Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка.
Головне правило в роботі з дітьми — не нашкодити!