Урок – гра «Що? Де? Коли?»
Закріплення по темі «Синоніми»
Мета: Закріплювати в учнів поняття про синоніми в ігровій формі, закріплювати вміння добирати синоніми до слів. Що є різними частинами мови, розвивати мислення, мовлення учнів, виховувати увагу до народних висловів. Що роблять наше мовлення багатшим, яскравішим, образним.
Обладнання: Круг з виробами, що обертається, малюнок сови, листи з завданнями, загадкова скринька, вишитий рушник, паперовий будиночок, призи.
Хід уроку.
1. Вітання з класом. Оголошення теми і мети завдань уроку-гри.
— Сьогодні урок буде незвичайний. Ми пограємо у відому вам гру «Що? Де? Коли?”
До нас на гру завітала наймудріша лісова тварина — Сова.
Сова — є символ мудрості й розуму. Вона буде уважно слідкувати за грою і в кінці гри вручить учням, які були найактивнішими — медалі, відзначить переможця гри головним призом.
Пояснюю правила гри. Для зачитування листів викликаю учнів, котрі гарно читають.
Лист 1. Надіслали вчителі мови і літератури.
Завдання.
1. Виразно прочитати уривок з вірша (з дошки).
2. Хто написав цей вірш?
3. Спишіть каліграфічно вірш. Знайдіть і підкресліть синоніми.
На панщині пшеницю жала,
Втомилася, не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Лист 2. Наліслали учні 3 класу.
Завдання.
Записати речення; підкреслити у кожному підмет і присудок; усно відшукати синоніми.
(Диктую речення).
Іде по воду молодиця, за нею тюкає хлоп’я.
По дорозі неквапливо бреде пастух.
Путівцем чвалала руда конячка.
Лист 3. Надіслала мудра сова з мультфільму про Вінні — Пуха.
Завдання.
Вислів слід замінити одним словом — синонімом (усно).
Мчить, як стріла — швидко,
Знати, як свої п’ять пальців — швидко.
Шукати по гарячих слідах — швидко.
ІІ. Музична пауза.
Виконую українську пісню про рідний край (або про маму).
Лист 4. Від авторів підручника «Українська мова» 3 клас.
Завдання.
Виконайте вправу з підручника (за вибором вчителя). Прочитайте уважно завдання.
1 варіант підбирає синоніми до слів першої колонки.
2 варіант підбирає синоніми до слів другої колонки.
(Роботу виконують самостійно).
Лист 5. Надійшов від Незнайка.
Він просить, щоб ми допомогли виконати завдання.
Завдання.
Зараз ви прочитаєте 6 словосполучень з таблиці, які починаються словом великий. Завдання полягає в тому, щоб слово великий, що є в кожному словосполученні. Замінити синонімами, відповідно до його конкретного значення.
Слова — синоніми написані на дошці.
Велика гора — висока гора.
Великі діти — дорослі діти.
Великий день — довгий день.
Великий урожай — багатий урожай.
Велика яма — глибока яма.
Великий поет — видатний поет.
Лист 6. Надійшов від директора нашої школи.
Послухайте зміст листа.
«Дорогі мої учні! Кожного року веде вас звивиста доріжка до казкової країни знань. Я бажаю, щоб наша школа була завжди бажаною для всіх дітей, щоб вам цікаво було навчатися. І головне — ніколи не забувайте своєї домівки, з якої поспішаєте в світ знань. Любіть і шануйте своїх батьків. Пам’ятайте — тільки рідна оселя є оберегом вашого життя.
Хай вікна посміхаються у кожній хаті,
Щоб усі вам люди завжди були раді,
Щоб з рушників голубки воркотіли,
В житті лише співали і раділи…
Хто уважно слухав листа, той може швидко справитись із завданням. Внести загадкову скриньку. В цій скриньці лежать предмети, про які щойно йшла мова в листі.
Щоб їх дістати. Треба відгадати загадки.
Чотири стіни маю,
Всіх від дощу і холоду оберігаю,
Стрічаю гостей на порозі
І пам’ятають мене в далекій дорозі.
(Дім.)
Утираю досхочу,
Хліб підношу гостям,
Хату прикрашаю,
Долі молодят єднаю.
(Рушник.)
Синоніми до слова «дім» прозвучали в листі. Давайте пригадаємо. (Оселя, хата, домівка, будинок).
— А чи знаєте ви, як ще називають рушник?
— Від сивої давнини і до наших часів рушник — невід’ємна частина нашого побуту. Ним і руки витирають, з ним пораються біля печі, ним прикрашають оселю. Рушники також присутні на всіх святкових обрядах. В різних регіонах України рушник називають утиральник, стирог. Це і є синоніми цього слова.
Лист 7. Надіслав Буратіно.
Завдання.
Підберіть синоніми до слів: сміється, поспішає, Батьківщина.
(В кожного учня є картка з синонімом до одного з цих слів. Слід підійти до дошки і у відповідну кишеньку вставити слово.)
Слова: лежить, рекоче, рідний край, вітчизна, заливається. Рідна земля.
ІІІ. Підсумок уроку-гри.
— Сьогодні на уроці ми говорили багато теплих слів про Батьківщину. Про нашу Вітчизну складають безліч віршів і пісень. І урок я хочу закінчити віршем про батьківщину.
Розтанула зоря досвітня,
Росою вкрилися поля…
Ласкава, щедра і привітна
Лежить на ній моя земля.
Вона тобі не пошкодує
Свого добра, свого тепла.
Досхочу хлібом нагодує,
Води хлюпне із джерела.
Твоя це мати — Батьківщина,
Твій дім з малих дитячих літ,
Звідсіль дороги і стежини
Тобі лежать в широкий світ.
ІV. Оцінювання роботи учнів.
Зачитую слова Сови:
«Молодці, не підкачали,
Всі завдання розгадали».
Вручаю медалі, а найактивнішому учню — приготовлене з паперу совеня.
V. Домашнє завдання.