5 КЛАС . Тема: Таємниці граматичного роду.

Мета: поглибити знання учнів про одну з граматичних категорій, формувати розуміння мови, як системи; удосконалювати практичні навички учнів у визначенні роду, розвивати увагу, логічне мислення, вміння чітко висловлювати свої думки виховувати доброзичливість, об’єктивність оцінювання власних суджень і суджень своїх товаришів.

Хід засідання

Із слова починається людина.
Із мови починається мій рід…
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ  (Н.Рій)        

Учень:
Дорогі друзі! Сьогодні ми відкриваємо одну з таємниць чарівного, загадкового світу граматики – рід іменників.
1-й ерудит:
Чи знаєте ви, що у різних мовах світу нараховується різна кількість родів.
1-опонент:
(розпочинає бесіду за проблемним завданням)
Визначте рід іменників: барліг-барлога, продаж-продажа, хід-хода.
Учні доходять висновку, що перші слова кожної пари відносимо до іменників чоловічого роду, другі – до іменників жіночого роду (у цьому допомагає закінчення -а).
2-опонент:
То поясніть, яка різниця у лексичних закінченнях цих слів. Чим барліг мужніший від барлога?
2-ерудит:
Справа в тім, що за аналогією ми повинні були б так само визначити і рід іменників бурлак-бурлака, вояк-вояка. Але у цих парах ми не звертаємо уваги на граматичний показник і визначаємо рід чотирьох слів як чоловічий.
1-опонент:
Чи однакове позначення категорії роду в мовах народів світу?
1-ерудит:
В німецькій мові, як і українській – три роди, французькій – два , англійській – фактично немає жодного.
1-доповідач:
У споріднених мовах одні й ті ж слова мають різний рід.

Українська мова
Сибір – чол. рід,
Біль – чол. рід,
Тополя – жін. рід.

Російська мова
Сибирь – жен. Род,
Боль – жен. род,
Тополь – муж. род.

 

 

 

 

 

У багатьох народів світу відсутній звичайний для нас поділ слів за родами. На острові Нова Гвінея серед частини корінних жителів поширена мова асмат. У ній немає членування за родами – його замінюють певні класи. Перший – стоячі, вузькі, високі предмети; другий – сидячі, широкі; третій – предмети, що лежать; четвертий — що плавають; п’ятий – літаючі. Цей поділ виправданий в умовах життя цих народів. Для тих, хто постійно перебуває у джунглях, конче потрібно знати, стоїть, сидить, плаває той чи інший предмет, тварина.
2-опонент:
Незважаючи на всі суперечності у категорії роду, чи є щось спільне для різних мов світу?
2-ерудит:
Визначний французький мовознавець Антуан Мейє звернув увагу на те, що в давніх європейських мовах, мовах Індії, Ірану слова виділяються в дві основні групи: назви живих і неживих предметів.
Причому одне і те ж слово може називати неживі предмети (середній рід) і живі (істоти) – чоловічий чи жіночий рід.
В «Іліаді» Гомера Гектор порівнюється із зіркою, яка діє, рухається, є активною істотою. Для позначення її поет використав назву істоти – іменник чоловічого роду astёr. Але в той час існував інший іменник середнього роду astron, яким називали матеріальні небесні тіла-зірки.
Наші пращури одухотворю вали також воду, вогонь, сон – все, перед чим були безсилі.
Назви плодових дерев (груша, яблуня, вишня) у багатьох мовах – іменники жіночого роду. Це пояснюється тим фактом, що дерева вважалися як такі, що вміють народжувати плоди.
Гра «Родові антоніми»
Ведучий учень читає іменники чоловічого роду, а учні добирають, відповідне слово – жіночого і навпаки. Колективно з’ясовують, чи до всіх іменників – назв неістот у нашій мові можна знайти «родовий антонім».
Іcпанець – іспанка, танець – …, співа – співачка, рівчак – …, хист – …?
Гра «Хто більше?»(написати за 5 хв.)
1 група – іменники чоловічого роду;
2 група – іменники жіночого роду;
3 група іменники середнього роду.

Гра-естафета «Родина» (естафетний атрибут крейда)
За хвилину перед стартом вивішуємо по центру дошки стрічку, на якій зображені тварини: кінь, кабан, цап, баран, кіт, півень, бик.
Дві команди гравців за сигналом пишуть: одна команда зліва пише відповідні іменники жіночого роду; друга команда справа – іменники середнього роду.
1 ерудит:
На вищі сходи сходячи,
йдемо у глиб історії.
До витоків доходячи,
Досліджуєм пракорені.
1 ерудит:
Хай шлях боріння звивистий
до джерела отецького,
коріння можна вивести
у Кримського й Житецького.
1 опонент:
Вивчай і шлях розвесниться
до мови української.
Чи не вона ровесниця
санскриту і латинської.(Д.Білоус)

 

Оставить комментарий

Рубрики
2020-2021 н.р. 2021-2022 н.р. «Я- класний керівник». Інклюзивне навчання Без рубрики Говоримо українською... Готуємось до ЗНО Граматичні казки Дистанційне навчання Електронні книги для вчителів Карантин Корисні відео. Краєзнавство Сумщини Література 5 клас Література 6 клас Література 7 клас Література 8 клас Література 9 клас Література 10 клас Література 11 клас Методична скринька Моє натхнення. Мої анімовані презентації (Відеоскрайбінг) Міжнародний конкурс імені П. Яцика НУШ На допомогу вчителю. Народознавство Олімпіада з української мови та літератури 7 клас Олімпіада з української мови та літератури 8 клас Поради батькам. Презентації до уроків. Підсумкові контрольні роботи 5 клас Різне Скарби фразеології Скарбничка народної мудрості. Творчі завдання Українська література Українська мова Українська мова 5 клас Українська мова 6 клас Українська мова 7 клас Українська мова 8 клас Українська мова 9 клас Українська мова 10 клас Українська мова 11 клас