Всеукраїнська олімпіада з української мови та літератури ІІ етап 9 клас
9 клас
Українська мова
1. Напишіть твір (обсяг – до 2,5 сторінок)
Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але найщасливіший той, хто вміє ним користуватись (Григорій Сковорода) 12 б.
- Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Виконайте морфологічний і словотвірний аналізи виділеного слова. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
Часом весна розливалась так пишно що у воді потопали не тільки ліси і сінокоси. 10 б.
3.Відредагуйте словосполучення.
Наздогнати упущене, рахуватися з чужою думкою, відповідно з можливостями, п’ятидесятирічний чоловік, устарівший прилад, вишукана хрустальна ваза, блінчики з творогом, називати по імені, дорожчий золота, зайняли перше місце. 5 б.
4. Випишіть із поданих речень фразеологізми. Поясніть значення та вкажіть походження кожного з них.
Вожді, пророки, славні вояки – їм не судилось канути у Лету, їх імена палають, як зірки (М. Луків). Мого народу згублені кровини – неопалима купина калини (М. Боровко). Мальвам розкішним вклонились біля тину. Легко тут дишеться блудному сину (Б. Дегтярьов). Відсій кукіль і відбери зерно, посій його й не жди, як зійде ряснотою, а прагненням своїм і працею крутою доглянь і перевір, яке на зріст воно (А. Малишко). Поставимо тут багато крапок: ці імена тільки найперші в першому ряді, а взагалі їх легіон (Ю.Смолич). Відреклись нас сильні світу – і князі, і воєводи… (І.Франко). 6 б.
Українська література
І. Виконайте тестові завдання.
1. Батьком української прози було названо
А Г.Квітку-Основ’яненка
Б П.Гулака-Артемовського
В М.Петренка
Г І.Котляревського
Д М.Гоголя
- Кобзарем ХІХ ст. є
А Остап Вересай
Б Михайло Максимович
В Іван Кравченко
Г Василь Литвин
Д Тарас Шевченко
3. Про походження гетьмана Хмельницького, «хто він був і звідки», розповідається в
А літописі Самійла Величка
Б «Повісті минулих літ»
В «Притчі про блудного сина»
Г літописи Самовидця
Д «Хвилинах» І.Величковського
4. Книжна література на українсько-руських землях з’явилася
А у часи татаро-монгольського іга
Б разом із запровадженням християнства на Русі
В у ХVІІІ ст.
Г у І ст. до нашої ери
Д за часів правління Володимира Мономаха
5. Воля у творі «De libertate»Г.Сковороди порівнюється з …
А перлами
Б смарагдами
В золотом
Г сонячним сяйвом
Д щастям 5 б.
ІІ. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності.
- 1. Характерною особливістю творів якого жанру є те, що в них історична доля народу розкривається на прикладі драматичної історії конкретної людини?
- 2. Кого із сучасників Ф.Прокоповича уособлює князь Володимир в однойменній драмі?
- 3. Який твір містить відтворення історичних подій від часів давніх до 1769р.?
- 4. Які біблійні сюжети використав С. Величко під час написання свого літопису?
- 5. Що шукає ліричний герой поезії Г.С.Сковороди «Сад божественних пісень»? 5 б.
ІІІ. Зробіть аналіз художнього твору
Світ який — мереживо казкове!..
Світ який — ні краю ні кінця!
Зорі й трави, мрево світанкове,
Магія коханого лиця.
Світе мій гучний, мільйонноокий,
Пристрасний, збурунений, німий,
Ніжний, і ласкавий, і жорстокий,
Дай мені свій простір і неспокій,
Сонцем душу жадібну налий!
Дай мені у думку динаміту,
Дай мені любові, дай добра,
Гуркочи у долю мою, світе,
Хвилями прадавнього Дніпра.
Не шкодуй добра мені, людині,
Щастя не жалій моїм літам —
Все одно ті скабри по краплині
Я тобі закохано віддам.
В. Симоненко 10 б.