Контрольна тестова робота 6 мова
Лексикологія. Фразеологія
- Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?
А Професійні. Б Запозичені. В Неологізми. Г Діалектні.
- Вкажіть рядок зі словами-термінами.
А Координація, синтаксис, бароко. Б Істина, лінгвістика, синус.
В Кенгуру, біологія, катет. Г Гіпербола, пісняр, легенда.
- Вкажіть речення, у якому вжито авторські неологізми.
А Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).
Б Над озером пливла м’яка тендітна тиша (М.Хвильовий).
В На світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В.Симоненко).
Г Шлях-дорога в небокрай веде (М.Руденко).
- 4. Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі присудка:
А) Козаки взяли турецьку галеру голими руками.
Б) Левова частка діставалась господарю.
В) Він погодився це зробити без зайвих слів.
Г) Усі ваші таємниці білими нитками шиті.
5. У якому реченні використано професійну лексику.
А Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М.Сингаївський).
Б Кобзарі – українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень та дум (І.Глинський).
В Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).
Г На пожежі – стільки тих пожежників, скільки обережних обережників (І.Драч).
6. У якому словнику пояснено лексичні значення слів?
А. Орфографічному. Б. Орфоепічному. В. Тлумачному. Г. Фразеологічному.
7. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
А курінь, сільський, потоки; Б грань, коронки, когут, злуда;
В куций, батько, беркут; Г глаголити, зелений, бриль, увага.
- Позначити, у якому рядку відсутні архаїзми:
А вагало, світоч, суцвіття; Б говорило, піїт, зірки;
В ватра, виживне, передзвони; Г пташки, калинонька, горіли, жита.
- Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
А жандармерія, гайдамака, крамарне, хлоп;
Б аероплан, тяжкий, амфора, планета;
В прапор, кваша, швець, півень:
Г хвіртка, лишенько, добридень, щодня.
- Позначити, у якому рядку відсутні неологізми:
А менеджмент, багряно-водний; Б дизайнер, левино-жовтий;
В жовтень, громадянський, методика; Г інтербачення, ложкохвати.
- Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
А фонема, лексема, постфікс, інтерфікс; Б грего, дуб, мартинка, юнак;
В холодник, леґінь, навчання; Г ом, явище, закон, сонечко.
- Знайдіть фразеологізм, що означає «подобатись»:
А) кривити душею; Б) брати за душу; В) до душі припасти; Г) ні за цапову душу.
13. Знайдіть фразеологізм, що означає «покарати»:
А) чистити на всі боки; Б) обламати роги;
В) ухопити шилом патоки; Г) крутитися дзигою.
14. Укажіть значення фразеологізму наче корова язиком злизала
А) про смачну їжу; Б) про раптове, безслідне зникнення;
В) про несподівану подію; Г) про дуже довгий язик.
15. Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі додатка:
А) Ви послухайте його і на вус намотайте.
Б) Він наговорив сім мішків гречаної вовни.
В) Пішов козак світ за очі. Г) Всю дорогу він бубонів, а тут в рот води набрав.
16. Знайти антонім до фразеологізму як кіт наплакав:
А) як зіницю ока; Б) хоч в око стрельни;
В) як риба у воді: Г) хоч греблю гати.
17. Згрупуйте фразеологізми в антонімічні пари. (1 б)
Іти попереду, не викурити й ладаном, за тридев’ять земель, хоч голки визбируй, пасти задніх, не заманити й калачем, хоч око виколи, не за горами.
- ВСТАНОВИТИ ВІДПОВІДНІСТЬ (1б)
1) староста А неологізм
2) портфоліо Б архаїзм
3) перст В термін
4) клітина Г Історизм
- ВСТАНОВИТИ ВІДПОВІДНІСТЬ (1б)
1)охтобус А загальновживані слова
2) гурок Б жаргонізми
3) тачка В просторічна лексика
4) телевізор Г діалектизми
- Допишіть відповідь (1 б.)
Лексика – це …