Новий Український правопис: коментарі, завдання та вправи. 5–11-й класи
Новий Український правопис: коментарі, завдання та вправи. 5–11-й класи / упоряд. О. Г. Куцінко. — Х. : Вид. група «Основа», 2019. — 176 с.
Посібник складено за новою редакцією Українського правопису 2019 року. Найсуттєвіші сучасні зміни викладено докладно й водночас стисло, а також проілюстровано завданнями та вправами для закріплення здобутих знань. Докладний зміст-покажчик наприкінці довідника допоможе якнайшвидше віднайти потрібну інформацію. Для здобувачів загальної середньої освіти і їхніх батьків, учителів і студентів вишів та всіх охочих опанувати або вдосконалити знання в царині української мови.
ПЕРЕДНЄ СЛОВО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
УМОВНІ ПОЗНАЧКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
І. ПРАВОПИС ЧАСТИН ОСНОВИ СЛОВА . . . . . . . . . . . . . 5
1. Літерні позначення деяких голосних звуків . . . . . . . . . 5
2. Літерні позначення деяких приголосних звуків . . . . . . . 8
3. Апостроф ( ’ ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
4. Уживання м’якого знака (Ь) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
5. Написання ЙО, ЬО . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
6. Чергування голосних . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
7. Чергування приголосних . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
8. Позиції вживання прийменників і префіксів У та В . . . . 26
9. Уживання сполучників і часток І, Й та І, Й
на початку слів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
10. Подвоєння літер . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
11. Правопис префіксів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
12. Правопис суфіксів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
13. Правопис слів разом, із дефісом, окремо . . . . . . . . . . 45
14. Уживання великої літери . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
15. Графічні скорочення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
16. Правила переносу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
17. Знак наголосу (ˊ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
II. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ВІДМІНЮВАНИХ СЛІВ . . . . . . 89
1. Іменник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
2. Правопис відмінкових форм . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
3. Прикметник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
4. Числівник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5. Займенник . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
6. Дієслово . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
7. Складні випадки правопису слів іншомовного
походження . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
8. Відмінювання слів іншомовного походження . . . . . . . 137
9. Правопис власних назв . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
III. УЖИВАННЯ РОЗДІЛОВИХ ЗНАКІВ . . . . . . . . . . . . . 144
1. Крапка (.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
2. Знак питання (?) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
3. Знак оклику (!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
4. Кома (,) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
5. Крапка з комою (;) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
6. Двокрапка (:) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
7. Тире (—) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
8. Три крапки, або Крапки (…) . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
9. Розділові знаки для оформлення прямої мови та цитат . . . 160
10. Скісна риска ( / ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
ДОДАТКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Умовні скорочення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Відповіді до вправ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
ЛІТЕРАТУРА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168