Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Тема. Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Мета: продовжити роботу над казкою, вчити виразно читати, визначати незвичайне у змісті та символіку образів; пояснити своєрідність композиції та особливості мови твору; розвивати уміння формулювати і вільно висловлювати свої думки, уявляти ситуацію; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.
Епіграф.
Що знаєш, що вмієш, те за плечима не носить.
Народна творчість
Хід уроку

І. Організаційний момент. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Зачитування учнями виписаних із казки елементів незвичайного.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Бесіда з учнями за змістом повісті-казки, визначення елементів незвичайного.
— Що незвичайне сталось із Алею при зустрічі із незнайомим маленьким чоловічком у її кімнаті?
— Чому Недороль боявся першого Недорадника?
— Яким чином вдалося позбутися Недорадника?
2. Вибіркове читання.
— Зачитайте елементи незвичайного, що дівчинка побачила на озері.
— Чим вразило Алю місто?
— Яким був будиночок Недочеревика?
3. Композиція твору.
а) Пояснення учителем теоретичного питання.
Композиція (від лат. «складання») – це побудова художнього твору, розташування у певній послідовності всіх його частин (епізодів, розділів, сцен, картин, образів), розгортання подій у творі та групування персонажів.
б) — Назвіть місце, де відбувається дія.
Читання в особах даного епізоду.
в) Складання плану за казкою:
1) Негативні звички Алі.
2) Аля і Недочеревик.
3) Зустріч Алі із Недоладьком.
4) Розповідь Недороля Десятого.
5) У будиночку Недочеревика.
6) Дівчинка у в’язниці.
7) Недождень лагодить годинник.
8) Дівчинка прощається із жителями Недоладії.
9) Аля вдома.

4. Особливості мови твору.
а) Кожному письменнику властива своя індивідуальна мова написання творів, ніби свій почерк. Давайте спробуємо зрозуміти мову казки, над якою працюємо.
— Чи використовує Г.Малик зменшено-пестливі слова? Знайдіть їх у тексті.
— Чи однакова емоційним забарвленням мова персонажів? Доведіть свою думку.
— Хто з героїв викликає у нас відразу? Хто нам подобається? Чи має значення для характеристики персонажів їх мова?
— Що символізує префікс недо- у власних іменах казки?
б) Знайдіть у тексті пейзаж, за допомогою якого письменниця запрошує читачів у незвичайний, фантастичний світ казки.
в) Вправа на уважність. Дібрати точне слово у речення.
Не встигла дівчинка (схаменутися, опам’ятатися, отямитися), як опинилася на березі озера.
Таке місто може хіба що приснитися у (кошмарному, страшному, примарному)сні.
Недороль потягнув дівчинку до дверей, які вели до (Тронної, Королівської, Святкової) зали.
г) До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою:
1. Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках із червоними шнурками. А. Недождень
2. Увесь перекошений, без лівого вуха, але очі його сяяли привітно й лагідно. Б. Недочеревик
3. «Дорогу звідси знає тільки Недочеревик», -зізнався… В. Перший Недорадник
4. Почав прилаштовувати шолом собі на плечі. Г. Недоладько
5. Виліз на вежу і почав лагодити годинника. Д. Недороль Десятий
(Відповіді: 1 – Б, 2 – Г, 3 – Д, 4 – В, 5 — А)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Казка Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо герої виховують, тішать, спонукають до роздумів. Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою ціль та наполегливо йде до неї, то обов’язково досягне її.
— Яку мету поставила для себе Аля, опинившись у країні Недоладії?
— Які перешкоди довелося подолати Алі на шляху до своєї мети?
— Який життєвий досвід отримала Аля з цієї незвичайної подорожі?
2. Скласти інформаційне гроно характеристики Алі після повернення з Недоладії.

Аля завершує справи до кінця
уміє допомагати
безкорислива
охайна
добра

V. Домашнє завдання.
Обов’язкове (завдання в групах): научитись інсценізувати улюблений фрагмент повісті-казки.
За бажанням на вибір: дописати продовження повісті-казки або намалювати ілюстрацію.

Оставить комментарий