КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ уроків з української мови 5 КЛАС
5-й клас (122 год., 3,5 год на тиждень)
(10 год. – резерв годин для використання на розсуд учителя)
1 Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України.
2 Розвиток мовлення № 1 Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їх особливості. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне.
Повторення вивченого в початкових класах
3 Частини мови; основні способи їх розпізнавання.
4 Іменник. Написання іменників із великої літери й у лапках. Апостроф. М’який знак.
5 Літери, що позначають голосні звуки у відмінкових закінченнях іменників.
6 Прикметник. Літери, що позначають голосні звуки у відмінкових закінченнях іменників. Прикметників.
7 Розвиток мовлення № 2. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування : ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність. (практично).
8 Числівник.
9 Займенник.
10 Розвиток мовлення № 3. Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті.
11 Розвиток мовлення №4. Усна й письмова форми тексту (висловлення). Простий план готового тексту.
12 Дієслово. Літери, що позначають голосні звуки у відмінкових закінченнях дієслів. Не з діє¬словами. Правопис -шся, -ться у кінці дієслів.
13 Прислівник. Правопис вивчених прислівників. Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови.
14 Розвиток мовлення №5. Ознайомлення з вимогами до мовлення (змістовність, логічна послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність).
Помилки в змісті й будові висловлення (практично).
15 Сполучник. Використання прийменників та сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні. Частки не,ні. Уживання однієї частини мови в значенні іншої.
16 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 1. Повторення вивченого в початкових класах. ТЕМАТИЧНА
17 Розвиток мовлення № 6. Аналіз контрольної роботи.
Відомості з синтаксису й пунктуації
18 Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка та її умовне позначення (практично).
19 Речення, його граматична основа (підмет і присудок).
20 Розвиток мовлення № 7. Розмовний, науковий і художній стилі мовлення, сфера їх використання.
21 Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення).
22 Розвиток мовлення № 8. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища). Особливості будови розповіді, опису предмета. Усний твір-опис окремих предметів (зокрема за картиною) у художньому стилі.
23 Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні; за емоційним забарвленням:окличні і неокличні (повторення). Окличні речення (повторення).
24 Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично).
25 Другорядні члени речення: додаток.
26 Розвиток мовлення № 9. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предмета. (письмово)
27 Другорядні члени речення: означення.
28 Другорядні члени речення: обставина
29 Засвоєння складних випадків слововживання.
30 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 2. Словосполучення. Речення. ТЕМАТИЧНА
31 Розвиток мовлення № 10. Контрольний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предмета.
32 Розвиток мовлення № 11. Аналіз контрольних робіт. Речення з однорідними членами(без сполучників)
33 Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і).
34 Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами.
35 Кома між однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
36 Звертання. Роль звертань у реченні (практично). Непоширені й поширені звертання.
37 Розділові знаки при звертанні (повторення).
38 Розвиток мовлення № 12. Особливості будови опису тварини. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини.
39 Розвиток мовлення № 13. Усний твір-опис тварини (зокрема за картиною) у художньому стилі.
40 Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично).
41 Виділення вставних слів на письмі комами.
42 Складні речення із безсполучниковим і сполучни¬ковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, з’єднаних безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
Контрольне ЧИТАННЯ МОВЧКИ.
43 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 3.
ТЕМАТИЧНА
44 Розвиток мовлення № 14. Аналіз контрольних робіт.
45 Пряма мова.
46 Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
47 Розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
48 Правильне інто¬нування речень із прямою мовою. Синонімічність речень із прямою й непрямою мовою.
49 Діалог . Тире при діалозі.
50 Розвиток мовлення №15. Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру, діалог-розпитування).
51 Контрольний диктант
52 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 4. Пряма мова. Діалог.
53 Розвиток мовлення № 16. Аналіз контрольних робіт.
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія
54 Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.
55 Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі (повторення); вимова звуків, що позначаються буквами ґ і г
56 Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). Співвідношення звуків і букв.
57 Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення).
58 Розвиток мовлення № 17. Особливості будови елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму .
59 Склад. Наголос. Основні правила переносу.
60 Розвиток мовлення № 18. Відповідь на уроках української мови та інших предметів (за поданим планом або таблицею) у науковому стилі. Відгук про висловлювання товариша.
61 Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] у коренях слів.
62 Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. Орфоепічний словник і словник наголосів.
63 Орфоепічна помилка (практично).
64 Орфограма (практично).
65 Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та (о) перед складом із наголошеним (у) у коренях слів.
66 Розвиток мовлення № 19 Жанри мовлення: оповідання, відгук, лист, особливості їх будови. Лист рідним, друзям. Ділові папери. Адреса. Оформлення конверта.
67 Розвиток мовлення № 20. Докладний переказ тексту наукового стилю.
68 Орфо¬графічний словник. Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення.
69 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 5. Фонетика. Графіка. ТЕМАТИЧНА
70 Розвиток мовлення № 21. Контрольний твір-опис окремих предметів, тварин у художньому стилі.
71 Розвиток мовлення № 22 Аналіз контрольних робіт.
72 Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.
73 Спрощення в групах приголосних.
74 Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о] —[а], [е] —[і], [е] —[и];
75 Чергування [о],[е] з [і]; [е]—[о] після [ж],[ч], [ш
76 Чергування [и], [і] після [ж], [ч],[ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів;
77 Чергування г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′].
78 Основні випадки чергування у — в, і — й , з— із— зі. (правила милозвучності).
79 ОРФОЕПІЯ. Фонетична транскрипція (повторення).
80 Вимова префіксів з- (зі-, с-), роз-, без-, пре-, при-, прі-.
81 Розвиток мовлення № 23. Твір-опис окремих предметів у художньому стилі.
82 Позначення м’якості приголосних на письмі бук¬вами ь, і, є, ю , я.
83 Правила вживання м’якого знака (повторення й поглиблення).
84 Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.
85 Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків.
86 Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків.
87 Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і;
88 Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): правопис м’якого знака й апострофа;
89 Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): подвоєння букв у загальних і власних назвах.
90 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 6. . ТЕМАТИЧНА
91 Розвиток мовлення № 24. Аналіз контрольної роботи
Лексикологія
92 Лексичне значення слова. Однозначні й багато¬значні слова (повторення). Тлумачний словник.
93 Використання багатозначних слів у пря¬мому й переносному значеннях (повторення).
94 Лексична помилка (практично).
95 Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова.
96 Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми (повторення й поглиблення).
97 Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми (повторення й поглиблення).
98 Пароніми (практично).
99 Ознайомлення зі словниками антонімів, синонімів, паронімів.
Словник іншомовних слів.
100 Розвиток мовлення № 25 Контрольний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.
101 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 7. ЛЕКСИКОЛОГІЯ ТЕМАТИЧНА
102 Розвиток мовлення № 26 Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі. (письмово)
103 Розвиток мовлення № 27 Аналіз контрольних робіт
104 Будова слова. Орфографія
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей).
105 Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей).
106 Спільнокореневі слова й форми слова.
107 Незмінні й змінні слова.
108 Правопис значущих частинах слова (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-.
109 Використання в мовленні слів із суфіксами й префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.
111 Спільнокореневі слова як за¬сіб зв’язку речень у тексті. Уникнення помилок, пов’язаних із невиправданим ужи¬ванням спільнокореневих слів.
112 Засвоєння складних випадків слововживання. Контрольне АУДІЮВАННЯ
113 Контрольний диктант
114 КОНТРОЛЬНА ТЕСТОВА РОБОТА № 8. Будова слова. Орфографія ТЕМАТИЧНА
115 Розвиток мовлення № 29. Аналіз контрольних робіт
116 Розвиток мовлення Твір-оповідання про випадок із життя
Повторення й узагальнення в кінці року
117 Синтаксис і пунктуація
118 Розвиток мовлення № 28. Відповідь на уроках української мови та інших предметів (за поданим планом або таблицею) у науковому стилі.
Відгук про висловлювання товариша.
119 Лексикологія.
120 Будова слова. Орфографія.
121 Фонетика й графіка.
122 Орфоепія й орфографія.